استفاده از GPS در تمام پروژه های سبزیور

نویسنده :  

 GPS چیست؟

GLobal Positioning System یا به‌اختصار GPS (جی پی اس)

GLobal Positioning System یا به‌اختصار GPS (جی پی اس) یک سیستم موقعیت‌یابی جهانی رادیویی , مبتنی بر فضا است.
این سیستم موقعیت ‌یاب جهانی از مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که سیگنال‌های ناوبری را پخش می‌کنند و شبکه ایستگاه‌های زمینی و ایستگاه‌های کنترل ماهواره‌ای برای نظارت و کنترل استفاده می‌شوند ، تشکیل‌ شده است که مبنای کار آن بر اساس موقیعت یابی دقیق با استفاده از طول و عرض جغرافیایی میباشد .
 اگرچه هدف نخستین طراحی و استفاده از جی پی اس برای رسیدن به اهداف نظامی مدنظر نیروی دفاعی آمریکا بود اما پس‌ از آن در سال ۱۹۸۰ این فناوری با کیفیت پایین سیگنال ‌های ارسالی در دسترس عموم نیز قرار گرفت.
در سال ۲۰۰۰ میلادی با توجه به استقبال صورت گرفته از کارآیی‌های جی پی اس , سیگنال ‌های با کیفیت بالا در اختیار همگان در سراسر جهان قرار گرفت.
4 کاربرد اصلی جی پی اس GPS
از زمان پیدایش جی پی اس و  به‌ کارگیری آن در صنایع مختلف روز به‌ روز شاهد تغییرات گسترده‌ای در جهان هستیم. این تغییرات با گذشت زمان آن ‌چنان بزرگ بوده است که کمتر صنعتی را می‌توان یافت که جی پی اس در آن نقشی نداشته باشد. با توجه به گستره وسیع کاربرد این وسیله در صنایع مختلف از ذکر موردی آن صرف ‌نظر کرده و تنها به بیان 4 دسته کلی کاربرد جی پی اس در صنایع مختلف می‌پردازیم:
مکان – تعیین موقعیت:
یکی از اصلی‌ ترین کاربردهای جی پی اس استفاده از آن برای تعیین دقیق موقعیت مکانی با استفاده از مفهوم طول و عرض جغرافیایی است که به‌ ویژه در عملیات‌های دریایی من‌جمله جستجو و نجات بسیار حائز اهمیت است.
 ناوبری – رسیدن از یک مکان به مکان دیگر:
نمونه بارز این کارایی را در دستگاه‌های جی پی اس شخصی که عملاً در خودروها برای پیدا نمودن آدرس و موقعیت مکانی استفاده می‌شود ، می‌توان مشاهده نمود. البته این تنها یک مثال ملموس از عملکرد جی پی اس است که بسیاری از افراد خود تجربه شخصی استفاده از آن را داشته‌اند.
ردیابی – نظارت بر اشیاء یا اشخاص:
ردیاب‌ها دستگاه‌های کوچک با قابلیت استفاده برای اشخاص و خودروها هستند که توسط افراد استفاده‌ شده یا به ‌صورت مخفی درون انواع خودروها و محموله‌های گران ‌بها نصب می‌گردند. از طریق این دستگاه‌های کوچک می‌توان از موقعیت دقیق افراد، خودروها، محموله‌ها و مسیری که طی می‌کنند در لحظه مطلع شده یا گزارش دقیقی دریافت نمود. آنچه اهمیت دارد ذکر این مطلب است که پایه و اساس عملکرد دستگاه‌های ردیاب بر اساس فناوری جی پی اس است.
نقشه ‌برداری – ایجاد نقشه‌های جهان:
از جمله کاربردهای جی پی اس در زمینه نقشه ‌برداری , می‌توان به گوگل‌مپ و نقشه‌های عمرانی در سراسر جهان اشاره نمود .

*استفاده از GPS در موقعیت یابی به منظور جمع آوری اطلاعات کارکرد پرسنل شرکت سبززیور اعم از ورود , خروج , مدت زمان حضور در محدوده کاری تعریف شده , زمان توقف در یک نقطه در محدوده همچنین اطلاعات مربوط به مرخصی , تاخیر یا غیبت و درآخر استفاده از آن به جهت محاسبات حقوق و دستمزد , به اجرا گذارده شده است و مورد بهره برداری قرار گرفته است  . از دیگر کاربردها و  استفاده های GPS که در شرکت سبززیور بکارگیری شده است , در مدیریت بحران میباشد که با رصد کامل و دقیق اطلاعات دریافتی از دستگاههای GPS  از محل دقیق پرسنل کسب اطلاع نموده و در مواقع اضطراری نظیر زلزله , سیل , آتش سوزی  , آب گرفتگی معابر و غیره میتوان با برنامه ریزی درست , نسبت به اعزام سریع نیروهای لازم به مکانهای بحران زده اقدام نمود و در سریعترین زمان ممکن نسبت به رفع بحران امور مربوطه را به انجام رساند .
در شرکت سبززیور از دستگاههای GPS مدل 2MR  برای رصد و موقعیت یابی پرسنل استفاده گردیده که مشخصات فنی و کارشناسی آن بشرح زیر میباشد :
1 مدت زمان جهت شارژ دستگاه 3 ساعت می باشد.
2 دقت موقعیتی آن با پایین ترین مقدار ممکن، 5 متر اختلاف و خطا دارد.
3 هر 10 دقیقه به صورت خودکار تمام اطلاعات ضبط میشود و برای ناظرین ارسال میگردد.
*همچنین این شرکت از GPS  های نصب شده بر روی خودروها و ماشین آلات خود به تعداد 200 دستگاه  نیز برخوردار است که قادر است  در هر لحظه با استفاده از امکانات موقعیت یابی ماهواره ای مکان دقیق هر خودرو را به صورت آنلاین مشخص نماید . از دیگر قابلیت های آن می توان به گزارش مسیر حرکت خودروها ، تاریخ و زمان دقیق حرکت و توقف خودرو ها , میزان سرعت حرکت خودروها , تعداد دفعات توقف و غیره  اشاره کرد که تمامی این ها توانایی کنترل امنیت بالایی را در اختیار شرکت قرار می دهد و بوسیله آن مدیران میتوانند نسبت به کنترل و برنامه ریزی زمانی و مکانی  مسیرهای حرکت خودروها و همچنین پیشگیری از سوانح و حوادث احتمالی اقدامات لازم بعمل آورند .
در شرکت سبززیور از دستگاههای GPS مدل teltonika 1110 برای رصد و موقعیت یابی خودروها  استفاده گردیده که مشخصات فنی و کارشناسی آن بشرح زیر میباشد :
1 دقت موقعیتی آن با پایین ترین مقدار ممکن، 5 متر اختلاف و خطا دارد.
2 هر 2 دقیقه به صورت خودکار تمام اطلاعات ضبط میشود و برای ناظرین ارسال میگردد.
3 نیازی به شارژ نداشته و مستقیما از برق خودرو استفاده میکند.

  • استان البرز ، کـرج ، خ درختی
  • مرکز خرید درختی ، طبقه 11
  • 026-33552291
  • 026-33530690
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تصاویر منتخب

تلگرام

ما از کوکی ها برای نمایش بهتر و سریعتر سایت استفاده میکنیم . برای استفاده این وب سایت از کوکی ، لطفا با تایید این موضوع به ما این اجازه را بدهید مشاهده قوانین. من این سایت را تایید میکنم تایید
Top